Om klantgerichtheid aan te pakken, kunnen een aantal versterkingsdomeinen worden onderscheiden. Leiderschap Om een klantgerichte organisatie te worden, is klantgericht leiderschap cruciaal. Klantgerichtheid moet verankerd zijn in het leiderschap van de organisatie om houdbare, langetermijnresultaten te kunnen boeken. Een klantgerichte organisatie zonder commitment van het topmanagement is ondenkbaar. Essentiële elementen van de klantgerichte leider zijn:
Cultuur Wat is een klantgerichte cultuur? De cultuur van een organisatie is opgebouwd uit gemeenschappelijke overtuigingen, denkwijzen en inzichten van een organisatie. Deze vertelt wat gewenst en ongewenst gedrag is: 'Zo doen we de dingen hier'. En elke cultuur is weer uniek. Het karakter van de branche, strategische keuzes uit het verleden, gebeurtenissen in de geschiedenis van de organisatie en de persoonlijkheid van leiders spelen daarbij allemaal een rol. Klantgerichte culturen onderscheiden zich vooral door de volgende kenmerken:
De klantgerichte cultuur zet de klant op de eerste plaats, houdt voeling met de klant en probeert de klant te begrijpen. De klantgerichte cultuur heeft een ‘open mind’, ondernemingsgeest en gevoel voor de competitieve omgeving waarin de organisatie opereert. Beleid & Strategie Een belangrijk element voor klantgericht ondernemen is een duidelijke marktgedreven strategie. De strategie beschrijft aan wie de organisatie verkoopt, welke producten en diensten en waarom klanten deze producten en diensten zouden afnemen. Een solide marktgedreven strategie formuleert de volgende elementen: Definiëren van de markt
Segmenteren van de markt Doelgroepen selecteren
|
Positioneren
Interfunctionele dynamiek Interfunctionele dynamiek is het coördineren van verschillende functies (afdelingen) in een organisatie om kennis over klanten en andere informatie te gebruiken om beter klantgericht te kunnen werken. Goede interfunctionele dynamiek betekent een hoog niveau van samenwerking en communicatie tussen medewerkers ongeacht de aanwezigheid van gescheiden divisies of hiërarchische lagen. Het betekent ook een betere beschikbaarheid van mensen en informatie. Het moet in een organisatie bijvoorbeeld relatief gemakkelijk zijn om vergaderingen te organiseren of contacten te leggen met medewerkers van andere afdelingen. Een gedeelde ‘knowledge base’ kan de beschikbaarheid van informatie over de markt, klanten en concurrenten versterken. Processen en procedures Een organisatie kan klantgerichter worden door haar activiteiten horizontaal (procesmatig) te organiseren in plaats van verticaal (functiematig). De principes van een procesorganisatie kunnen als volgt worden samengevat:
Niet alleen de gerichtheid op de externe klant wordt door een procesmatige inrichting versterkt, ook de interne klantgerichtheid wordt hierdoor verbeterd. Medewerkers moeten de vrijheid krijgen om klantgerichter te kunnen werken. Daarom dienen ook de procedures te worden aangepast. Medewerkers moeten kansen krijgen voor eigen initiatieven en niet worden gehinderd door bureaucratische beperkingen (minder geformaliseerd). Medewerkers moeten niet voor al hun activiteiten de goedkeuring nodig hebben van hun superieuren (minder gecentraliseerd). Medewerkers moeten toestemming krijgen om besluiten te nemen die de klantgerichtheid versterkt (meer empowerment). Medewerkers worden hierbij op informele, sociale manier gemonitord. Medewerkers Een laatste domein waarop de klantgerichtheid kan worden versterkt, is ‘human resource management’ (HRM). Medewerkers kunnen alleen maar gefocust zijn op de klant als ze begrijpen wat klantgerichtheid inhoudt, als ze getraind zijn in klantgerichtheid en als er een incentive (beloning) is voor klantgericht gedrag. Medewerkers moeten geselecteerd worden op hun attitude, hun passie voor de klant en hun vermogen om daadwerkelijk klantgericht te kunnen werken. Geselecteerde medewerkers moeten getraind worden zodat zij de relevantie van klantgericht handelen inzien en de noodzakelijke vaardigheden hiervoor verder ontwikkelen. Medewerkers dienen ten slotte beloond te worden op basis van hun opbrengsten voor de organisatie in termen van klantentevredenheid en klantenloyaliteit. |